Kiedy kilkanaście lat temu ktoś napisał, że świąteczne kawałki puszczane z głośników w sklepach sprawiają, że ludzie kupują więcej, wielu się śmiało. Dość szybko okazało się że miał rację i wykonując projekt cukierni, należy iść jeszcze dalej - zrobić wszystko, by klient już na sam widok sklepu chciał do niego wejść i zostawić w nim bardzo duże pieniądze. Czy chod zi więc o to, aby świetnie się czuł? Tak po prostu? Nie. Chodzi o to, by poczuł się na tyle zachwycony, w pewnych przypadkach zaopiekowany, aby stracił całkiem kontrolę nad tym, ile wydaje. Najlepiej widać to w sieciowych sklepach odzieżowych a także drogeriach oferujących kosmetyki. Wyglądem sklep odzieżowy, który jest sieciówką i luksusowy butik ekskluzywnej marki muszą wyglądać bardzo podobnie: dużo ciepłego światła, przestrzeń, śliczne meble i ubrania rozwieszone na wieszakach w całym sklepie. Co bardzo ważne - tych ubrań nie może być zbyt sporo. Jeżeli już spadają z wieszaków, niemal przelewają się przez nie, wrażenie ekskluzywności znika. Skoro towaru jest dużo a do tego nieestetycznie leży, najprawdopodobniej nie jest wart swojej ceny. Projektując sklep, powinno się mieć to wszystko na uwadze.
Zobacz więcej: projektowanie sklepów.